2012-05-22

Reklam som konst?

Hej,

I veckan var jag på en föreläsning med rubriken creativity. Föreläsaren var en herre vid namn David Carson, en känd och framgångsrik grafisk designer. Föreläsningen kretsade naturligtvis kring det han hade gjort och hur han tänkte när han gjorde det. Mer inspiration än praktiska tips om hur man blir mer kreativ, men intressant.

Det var framförallt två saker som dök upp i mitt huvud. De bilder han visade var väldigt lika i stil. Det fanns inte en chans i världen att se att det inte var han som hade gjort "verken". Bra att hålla sig till sin stil så att uppdragsgivare vet vad de får eller brist på anpassningsförmåga?

Den andra frågan som dök upp rörde gränsen mellan reklam och konst. Hur menar jag då? En del av Carsons verk var faktiskt mer en uppvisning av hans stil än en uppvisning av uppdragsgivarens varumärke. Ett exempel är en tidningsartikel om Bryan Ferry. Carson tyckte att artikeln var så tråkig att han bytte ut typsnittet mot wingdings eller något liknande. Resultatet blev naturligtvis att artikeln blev helt oläsbar. För mig är detta mer ett konstnärligt ställningstagande än tidningsproduktion. Jag har ingen åsikt huruvida detta är rätt eller fel, bra eller dåligt. men det väcker frågan; Var går gränsen mellan grafisk design och personligt konstnärligt uttryck? När slutar designern att vara uppdragsgivarens verktyg och uppdragsgivaren istället blir konstnärens finansiär så att han eller hon kan skapa sin konst utan att svälta ihjäl? Det beror förstås lite på vem uppdragsgivaren är, vad den är ute efter och i vilket forum som reklamen/konstverket skall visas. En fråga för Filosofiska rummet på p1 kanske?

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter