2009-05-13

Utbrytningar, sponsring och rosa tröjor.

Eftersom jag är lite mer cykelintresserad än många andra följer jag gärna de stora etapploppen när tillfälle ges. Det är trivsamt att sitta och mysa framför TV:n och lyssna på Roberto Vacchi ett par timmar. Giro d'Italia som går just nu är en klassiker fullspäckad med stjärnor.



Men inte ens ovanstående kommentator kan hålla munlädret igång under en hel etapp utan lite input utifrån. Därför uppmanas tittare att Under sändningen skicka in sms med frågor och synpunkter om loppet eller cykling i största allmänhet. Ofta handlar det om träning, mat och utrustning men i går kom det in en fråga där frågeställaren undrade varför man gör de där långa utbrytningarna när de nästan aldrig lyckas. Svaret handlade om att det ju faktiskt kan gå vägen, cyklisten får en chans att visa att han eller hon faktiskt kan cykla fort och länge och någonting om att det är bra för sponsorerna som sponsrar de lag som representeras i utbrytningsgruppen. Deras logotyper syns ju så länge i bild. Ja, de kanske de gör men jag tror inte att värdet av sponsringen blir högre p.g.a. en utbrytning. Man ser ju knappt vad som är tryckt på tröjan eftersom den oftast är så nerlusad med reklam att man behöver förstoringsglas för att kunna urskilja något över huvud taget. Något som skulle gynna sponsorerna betydligt mer än utbrytningar är färre logotyper och tryck på tröjorna. För övrigt tror jag att det stora värdet för sponsorerna inte ligger i att ha ett tryck på kläderna. Det finns hundra andra sätt att utnyttja sitt sponsorskap bättre vilket det finns anledning att återkomma till. Enligt mig är utbrytningarna enbart ett sätt för cyklister att satsa allt på ett kort för att vinna en etappseger eller visa upp sig för framtida arbetsgivare. Men vad vet jag?

Jag skulle vilja avsluta med ett hurra för Thomas Lövkvist som får cykla dagens etapp i den rosa tröjan.

Vi hörs



Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter