2010-04-19

Vad hände med idrottshallarna?

På den gamla goda tiden byggdes det ett gäng idrottshallar runt om i Sverige. De varierade i storlek och utformning men var ändå hallar avsedda för idrott. Sen hände något. Sverige slutade bygga idrottshallar. Istället började man bygga sporthallar. Varför gjorde man så? För en lekman som jag påminner sporthallar ganska mycket om idrottshallar. Så mycket så att jag faktiskt kan ha svårt att avgöra om det är en idrottshall eller sporthall om ingen berättar det för mig.

Det nya i bygg/idrottsbranschen verkar vara arenor och arenahallar. För mig är en arena något stort. Inte en hall med läktare på en långsida och plats för 1000-1500 åskådare. En dylik tingest är för mig en gammal hederlig idrottshall.

En annan "nyhet" är multiarenor och evenemangshallar. Här skall man kunna göra mer än se och utöva idrott. Här skall man kunna ha hundutställningar, mässor och konserter. En hall med många användningsområden. Wow! När jag gick på högstadiet hade vi skolavslutningar i en idrottshall och det gick alldeles utmärkt. Men vi visste inte bättre på den tiden.

Evenemangshallar och multihallar, eller vad det nu heter, är lite som det var med multimedia på 90-talet. Det var något nytt och spännande och det gick att kränga en halvtaskig PC som multimediadator. Vad var då multimedia för något? Jo det var att kombinera ljud och bild för att skapa upplevelser. I IT-världen gjorde man det långt tidigare än 92-93. Inte så häftigt om man jämför med dagens IT-upplevelser men ändå. Och skall vi gå utanför IT-världen så tror jag att man hade ljus och ljud i någon form på teaterföreställningar ganska långt innan 90-talet.

Men vad vet jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter