2010-04-13

Nu har jag varit på Camp Nou

Jag skrev i mitt förra inlägg att jag aldrig varit i Barcelona. Det har jag varit nu. Väl där tog vi en sväng till Camp Nou för att se en La Ligamatch. Barca vann med 4-1 och alla var glada. Till och med Atletic Bilbao-fansen var glada. Gladast av alla var nog tobaksindustrin för så mycket cigarr som röktes på stadion röks det nog inte någon annanstans.

Vad skall jag säga om Camp Nou då? Utsidan är tråkig. Insidan är cool. Vi satt högt upp i ena hörnet och såg riktigt bra. Jämför med Nya Ullevi där man kommer lång ifrån även om man sitter nära. Jag tror att detta beror på att man i Camp Nou saknar löparbana men också att lutningen på läktaren är ganska kraftig och i övrigt ganska bra planerad. Det finns inget i vägen.

Vi funderade på att ta den guidade turen som man kan gå men hoppade över det då vi såg prislappen. Barca har nämligen kommit på att man kan ta rätt bra betalt när man är en sådan klubb som FCB. Skall man handla Barcakläder skall man göra det via deras webshop och inte i fanshopen i centrum. Priserna skiljer sig en del nämligen. Är man dum turist i Barcelona betalar man nog lite mer än när man sitter hemma framför datorn och funderar på att shoppa en slipsnål.

För att återkoppla till ett tidigare inlägg kan jag meddela att en matchtröja i Barcelona kostar c:a 67 euro. 70 spänn mer än valfri matchtröja för ett allsvenskt lag. Jag är säker på att man hade kunnat ta mer betalt men man kanske tyckte synd om fansen.

Återkommer säkert med lite bilder framöver. By the way, kan någon nämna en annan arena som har två namn. Eller nästan två namn i alla fall. Camp Nou och Nou Camp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter