2010-06-10

Vad är bra och vad är dålig reklamfilm?

Har sett rätt många reklamfilmer på tv genom åren och har alltid tyckt att de flesta är skit. Men vad som är bra bestäms ju faktiskt av vad det är man vill uppnå och vilken sorts produkt som man gör reklam för. En tvålreklam behöver inte vara något artistiskt mästerverk för att vara rätt. Om det inte är en exklusiv dyr djävla tvål vill säga. Men en vanlig Dovereklam behöver bara tala om att det finns en tvål som heter Dove och att den är mjuk och skonsam. Vardagstvål är inget som medelkonsumenten lägger ner stort engagemang i. Han eller hon går förbi hyllan och ser tvålen från reklamen och tar den som han/hon känner igen. Inte för att den är bättre utan för att den känns igen. Bra reklam film behöver alltså inte vara underhållande eller fin, den skall göra sitt jobb så effektivt som möjligt.

Nu är det ett par filmer som har fastnat i huvudet. Den ena är reklam för superettan. Dess slogan är, "bara den som förstår förstår". Förutom denna slogan så innehåller den en fullständigt obegriplig monolog med meningar som motsäger varandra ganska grovt. Man vill skapa någon slags känsla, vilket säkert är bra, men i den här filmen blir det bara fel. Fast jag kanske bara är en av dem som inte förstår och då förstår jag ju inte.

Den andra är försvarsmakten som kör en snutt med action som visar vad försvarsmakten håller på med nuförtiden när man inte har till uppgift att försvara Sverige längre. Mitt i ett kritiskt skede i scenen så stannar soldaterna upp och tittar in i kameran. En text i stil med "vi vill veta din åsikt om försvaret. Om du har rätt att ha någon." Finns det svenska medborgare som inte har rätt att ha en åsikt om försvaret? Tror inte det. Försvaret, polisen, sjukvården och ett antal andra enheter är faktiskt något som berör alla och därmed har alla en rättighet att tycka något. Faktum är att vi i Sverige har rätt att tycka om det mesta. Vi har också rätt att uttrycka vår åsikt.

För att summera detta inlägg som inte har med sport att göra skriver jag följande:
1) all reklam som gör sitt jobb är bra reklam 2) Superettanreklamen kanske gör sitt jobb. Det kanske bara är jag som inte förstår, 3) försvartets film visar att man har höga tankar om sig själv och anser att det bara är vissa människor som får ha en åsikt om försvaret. Om man vill att folk skall tycka bättre om försvaret är det dålig reklam. Vill man framstå som en åsiktsförtryckande organisation är det bra reklam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter