2010-06-18

VM, VM, VM och lite VM

Som alla har märkt är fotbolls-VM i full gång. På det sportsliga planet är det ganska intressant med oväntade resultat och avgörande tabbar från backar och målvakter.

Hur står det då till i varumärkes-VM? Vet inte riktigt faktiskt. Addidas ligger nog ganska bra till. Men om man betänker hur mycket de betalar för att finnas med så vore det konstigt om de inte låg bra till. Undrar bara hur deras ROI ser ut. I går när jag och min son satt och slötittade på fotbollen så började vi prata om VM-bollen. Han funderade på om bollen verkligen behövde vara så mycket snabbare än den var innan VM. Vi kom fram till att det behövde den inte men addidas tyckte sig behöva en produktnyhet att komma med för att ytterligare synas och höras. Ingen kan ju säga att den nya bollen inte har blivit en snackis. Många är nyfikna på den och kommer säkert att betala de närmare 1000 spänn det kostar att få den. Förlåt, den kostar över 1000 spänn. 1200 på intersport. Prisvärt eller?

Förutom addidas och alla andra som är med i den officiella varumärkestävlingen tror jag mycket på några mindre företag som inte har betalat en spänn för att vara med i VM. Vuvuzela tillverkarna och försäljarna. Deras ROI måste vara extremt hög. En hel värld har börjat hata de där tutorna men köper ändå skiten för att de är så roliga. Jag skulle faktiskt också vilja ha en. Skulle vara lätt att få upp barnen på morgnarna om man hade en sådan tingest.

Intressant att andra än jag reagerar på försvarets reklamfilm. Det är dock inte om man har rätt att ha en åsikt eller inte som det reageras mot utan att man förhärligar våldssituationerna som man kan ställas inför som yrkesmilitär. Min fråga är hur man annars skulle göra.? Visa filmsnuttar på sönderbombade barn, lemlästade svenska soldater i Afghanistan eller något annat smakfullt? Nej vill man visa att man faktiskt gör en insats kan man inte vara allt för realistisk, då skulle folk inte titta eller helt enkelt förtränga budskapet.

By the way ROI betyder "return on investment".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter