2010-08-18

Hej igen!

Det var ett tag sedan jag skrev. Detta har till största delen berott på den lättja som gärna gör sig gällande på sommaren. Som tur är har en stor del av idrottsvärlden inte drabbats på samma sätt som jag. Det har under sommaren spelats VM i fotboll, varit EM i friidrott, simmning, tour de france och lite till.

Vem vann varumärkes-VM som jag skrev om under fotbollens vm? Ja, inte var det Frankrikes landslag i alla fall. Annars är det svårt att avgöra. Jag har inte sett någon beräkning på exponering o.s.v. än, men lovar att återkomma om jag skulle snubbla över uppgifter som kastar lite ljus över denna begivenhet.

Årets näst största sporthändelse är nog världen största årliga idrottsevenemang. Tour de France. Hörde uppgifter om att c:a 20 miljoner människor såg evenemanget live. Hur många som såg det på tv har jag ingen aning om. Intresset i USA sjönk säkert när Armstrong inte gjorde något större väsen av sig. Trots detta så var det säkert ett stort antal miljoner som tog del av spektaklet via diverse massmedier.

Atleterna som gjorde upp i Barcelona var naturligtvis också en stor idrottsekonomisk händelse som hamnar högt upp på listan.

Dessa och alla andra idrottsevenemang ger naturligtvis upphov till att enorma summor pengar omsätts. Någon tjänar en jädrans massa pengar. Ofta så är det inte arrangörerna utan andra intressenter som idrottsmän, sponsorer och icke sponsorer som har hittat ett sätt att utnyttja evenemanget. Om arrangörerna inte går med vinst så beror det på en av två saker. Antinge så kostar det för mycket att arrangera stora mästerskap. Deltagare, säkerhet och kringarrangemang kostar helt enkelt för mycket i jämförelse med vad man kan ta betalt. Eller så tar man alldeles för lite betalt. Kanske inte av publiken men av sponsorer och framför allt icke sponsorer som snyltar på de som faktiskt betalar.

Jag avslutar med en uppmaning till idrottsvärlden. Förbund, stora och små föreningar och arrangörer av evenemang. Se till att ta betalt när ni kan och se till att det finns något att ta betalt för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter