2009-12-08

Är din förening unik?

Många idrottsorganisationer, precis som många andra sorters organisationer, pratar om sig själva och beskriver sig själva som unika på olika sätt. Självklart är varje förening unik, men kanske inte alltid på det sättet som framhålls. Jag har ganska många gånger läst följande mening, "publiken kommer till våra matcher för att vi spelar en offensiv och rolig fotboll". Man skulle kunna byta ut orden offensiv mot t.ex. teknisk eller snabb. Med risk för att få på nöten så vill jag påstå att sådana uttalanden antingen sägs för att det skall låta bra eller för att den som säger det har lite svårt att samsas med verkligheten. I vilket fall så känns det inte så trovärdigt.


Varför då? Jo. För det första så är väl svensk fotboll inte känd för att vara speciellt offensiv, teknisk eller snabb. Möjligtvis skulle rolig, taktisk, hyfsad eller t.o.m. bra kunna funka.


För det andra så utgår man då ifrån att man som åskådare väljer vilket lag man skall hålla på efter rationella överväganden. "De spelar offensivt. Därför skall jag fr.o.m. nu hålla på den här klubben för all framtid." Jag kanske är helt fel ute men jag tror inte på detta resonemang. Jag tror mer på kompisars påverkan, geografiska faktorer, känslor och associationer. I de flesta fall så är det säkert inte ens ett medvetet val. Det har bara blivit så. Och varför skulle det inte vara så när det är så den mesta konsumtionen utförs. Mer känslor än rationella val. Att man sedan rättfärdigar sitt köp med rationella resonemang betyder inte att det är det som ligger till grund för köpet.

Självklart skall man sträva efter att underhålla publiken med bra och rolig idrott. Min poäng är den att det kanske är lite för lätt klamra sig fast vid gamla halvsanningar. Börja kommunicera det som är unikt men se mer på det känslomässiga än det sportsliga. Det är inte hockeyn eller innebandyn som är unikt med en viss förening utan de känslor och associationer som är förknippade med den.

Tack för ordet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter