2010-01-29

Har Seinfeld svaret?

Jag har varit inne på det här ämnet förut men kan inte låta bli att ta upp det igen.
Vad är det som gör en supporter till en supporter för just den klubben eller idrottsmannen/kvinnan som supportern supportar?

Om det finns en exakt formel eller modell som förklarar detta vill jag gärna ta del av den. Det finns ju vissa faktorer som påverkar men inte riktigt, enligt mig, sätter fingret på det. Saker som vänner, geografi och klasstillhörighet har säkert med saken att göra men är inte avgörande. Av dessa tre är nog vänner viktigast men vad är det som gör att opionsbildaren i vänkretsen bestämmer sig för det laget?

Jag såg ett avsnitt av Seinfeld härom dagen. Han menade att det inte är ett lag eller en spelare man håller på utan kläderna. En spelare har på sig ditt lags kläder och du älskar honom/henne. Efter ett tag byter han klubb och kläder och du avskyr honom. Samma spelare olika kläder. Jag tror inte att Seinfeld är så fel ute som det verkar. Det finns säkert de som väljer lag efter vilka kläder de har precis som en del väljer bil efter färg.

Jag får väl gräva lite i segmenteringslitteraturen. Det finns nog många svar där liksom i konsumentbetéende och psykologin. Helt klart är i alla fall att vissa lag tilltalar en viss sorts människor och för att locka till sig fler supportrar måste man se på vilka variabler dessa människor har gemensamt. Detta för att kunna kommunicera effektivt. Både med avseende på kanaler och budskap.

Skriv gärna en kommentar eller två. Skulle vara kul att se vad ni tycker.

1 kommentar:

  1. Hola Mats! Hur går det för dig?
    Anton Andersson, kan väl maila mig om du har lust, anton@sportsmedia.se

    SvaraRadera

Site Meter