2010-02-26

Kotler, 4p och relationsmarknadsföring.

Har hört mycket om den nya sortens marknadsföring Allt kanske inte är så nytt men det talas om ambushmarketing, guerilla marketing, sociala medier och fan och hans moster. Det talas om att Kotler är passé. Min stilla undran är hur påläst man är när man för fram ett sådant påstående. Allt det där handlar nämligen om ett av Kotlers 4 p:n. Promotion på engelska och påverkan på svenska. Det handlar bara om att hitta nya spännande och effektiva kanaler att föra fram sitt budskap. Att utöva påverkan.

När man säger att den gamla Kotlerska läran är död glömmer man att det i den "gamla" läran också talas om segmentering och positionering. Dessa båda saker är i allra högsta grad aktuella fortfarande. Man kan inte vända sig till alla. Alla vill inte ha samma saker eftersom alla är olika på väldigt många olika sätt. Vi marknadsförare vill hitta eller skapa en grupp av människor med vissa gemensamma egenskaper för att sedan placera vår produkt i det segmentet. Själva placeringen, positioneringen, sker med hjälp av att vi sprider budskap som vi tror speglar den position vi vill ha. Pris och tillgänglighet påverkar också hur vår produkt uppfattas. Helt plötsligt har vi använt oss av den tråkiga marknadsmixen som det inte finns någon plats för i dagens marknadsföring om man är en "modern" marknadsförare. Produkt, pris, plats och påverkan.

Det kan ju vara så att jag inte har begripit vad det handlar om och är helt ute och cyklar. Förklara i så fall för mig hur det "egentligen" hänger ihop. Jag vill ju inte vara en konservativ surgubbe. Jag tycker att det är spännande med kreativitet, nya kanaler och finurligheter. Det jag vill ha sagt är att en sminkad gris fortfarande är en gris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter