2010-03-16

Modern sponsring

Sponsring är ett kärt ämne i många sammanhang. Det råder också delade meningar om vad som är riktig sponsring. Det skrivs och talas om att aktivera sitt sponsorskap, d.v.s. att inte bara köpa en skylt på en arena och nöja sig med det. Vad är det då man skall göra istället? Hitta på lite aktiviteter i samband med en match eller kräva att vara med i ett sponsornätverk. Kort och kort skulle man kunna säga att det handlar om att hitta fler sätt att utnyttja sin rättighet att använda de associationer som är kopplade till sitt sponsringsobjekt än bara en skylt på en arena.

Jag tycker att sponsring kan vara en kanonbra kanal att föra fram sitt budskap. Alltså en reklamkanal. Svt tycker inte att sponsring kan likställas med reklam. Det är en hjälp till Svt att kunna sända från diverse evenemang. Det gör tydligen att de som sponsrar inte tjänar någonting på att visas före och efter sportsändningar. Just här har jag nog en kunskapslucka för jag förstår inte riktigt detta resonemang. Kanske helt enkelt är så att det beror på vem man frågar och i vilket sammanhang eller så är det ett fall av extrem förnekelse. Det är ju vanligt vid andra former av missbruk så varför inte vid detta. För självklart missbrukar publik service begreppet sponsring och klarar sig undan ostraffat. Tur är väl det eftersom vi annars inte skulle få se rodel, bob, shorttrack och en hög andra sporter som är högintressanta för oss svenskar.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja påstå att sponsring är ett bra marknadsföringsverktyg. Så om du som företagare sponsrar eller funderar på att göra det se till att få valuta för dina pengar och utnyttja detta verktyg så mycket det går. Om du nu inte sponsrar Svt förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter