2010-03-30

Augumented reality

Utvidgad verklighet heter det på svenska. Låter som något som Albert Hofman kom på. Det räcker tydligen inte med den verklighet vi har utan vi måste hitta på något sätt att utöka den. Ett sätt är med LSD ett annat är just augmented reality som innebär att man förbättrar bilder på digital väg. Lägger till sådant som någon tycker saknas.

Det är väl inget speciellt nytt med detta men jag tyckte att termen var intressant. Förutom att det var en intressant term hoppade jag till när jag läste på en hemsida om att fastighetsbranschen har börjat använda sig av detta i USA. Man lägger till det som inte är riktigt bra på bilderna eller kanske rättar till bilden så att den följer årstiderna. Det här gör ju husvisningar rätt spännande. "Är det ett slott eller är det en koja vi skall titta på?"

Tänk om vi överför detta till idrotten. Att på digital väg gör ett mål i en fotbollsmatch mer spektakulärt eller gör ett störtlopp brutalt på riktigt. Nästan i realtid. Att se idrott på plats kanske inte lockar i framtiden. Nou Camp är ju mycket häftigare i min utökade verklighet än i den riktiga verkligheten. Messi snyggare och gräset grönare.

Vi kanske redan är där. Jag har aldrig varit i Barcelona så jag vet inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter