2010-03-18

Adidas, AIK, Djurgården och IFK Göteborg

Såg för ett tag sedan adidas reklam för sina nya tröjor som används av AIK, Djurgården och IFK Göteborg. Det är säkertmånga andra som är sponsrade av adidas men det framgick inte av artikeln som jag läste så jag lämnar de andra utanför.

Det som fångade mitt intresse var att man körde med varianter av samma tema i de olika reklam filmerna. För det var filmer jag såg. I AIK:s fall var det ganska kaxigt "kom och ta oss", vilket skulle kunna misstolkas. Det som filmen och pay offen syftade på var förstås att man är mästare och bäst så det är ingen idé att försöka. Djurgårdens pay off var "ingen tröja torr" och syftade på att det inte har gått så bra för djurgården men nu djävlar skall man visa att man är bäst. Två lag som är bäst hittills

Laget från västkusten IFK Göteborg var enligt sin pay off "nästa mästarna". Man missade lite förra året men är egentligen bäst och nu skall man visa det. Tre lag som är bäst. Spännande!

All tre kampanjerna fylldes av samma stämning samma sorts musik och påminde väldigt mycket om varandra även om det var lite olika story och medverkande. Här har adidas varit duktiga och lyckats hålla ihop sitt budskap på ett bra sätt trots stor rivalitet mellan de medverkande klubbarna. Om vi istället tittar på hur det påverkar klubbarna och deras varumärken blir jag lite mer fundersam. Alla tre klubbarna framställs med samma typ av associationer och stämningar. Likheten gör att man faktiskt måste se efter en gång till för att se vilket av de tre lagen som det handlade om den här gången. Om jag var ansvarig för kommunikationen för dessa lagen skulle jag nog vilja ha fram mer av klubbarnas särart för att känna mig riktigt nöjd. Jag har nämligen för mig att det är en förenings unika egenskaper och värderingar som gör den unik och attraktiv för en viss målgrupp. Så det så.

Annars så är det ganska snyggt gjort. Det känns påkostat och ganska nytt. För att återkoppla till det förra inlägget så är det här ett bra exempel på att aktivera sitt sponsorskap.

Här är djurgårdens lilla snutt. http://www.youtube.com/watch?v=jRNwP4vbb3A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter