2010-03-26

Kartellbildning inom idrottsvärlden?

För nått år sedan när jag tittade lite extra på prissättningsstrategier så råkade jag se att de flesta allvenska fotbollsklubbars matchtröjor kostade lika mycket. Jag har gjort en snabb undersökning idag och såg samma sak nu. Jag kan medge att jag inte har kollat upp alla klubbarna i allsvenskan men tyckte mig ändå se ett mönster efter att ha tittat på 5-6 klubbar.

Första gången jag gjorde denna halvtaskiga undersökning blev jag så förvånad att jag ringde till fotbollsförbundet för att höra om det fanns någon överenskommelse att tröjorna skulle vara lika billiga för alla klubbar. Rösten i andra ändan lät lite förvånad och sade att det inte fanns något sådant. Åtminstone inte som hon kände till. Nä, kartellbildning är ju olagligt så det är inget man skryter om. Det som gör mig förbryllad är hur de klubbar som pratar om att de är så starka varumärken tänker när deras tröja kostar lika lite som "no name"-klubbarnas. Ett starkt varumärke innebär ju fler lojala anhängare och lojalitet innebär bl.a. att man är mindre känslig mot prisförändringar. En hundring extra borde ju inte vara några bekymmer för AIK eller? Det är ju inte så att en AIK:are väljer en Kalmar FF-tröja för att han eller hon tycker att AIK:s tröja är för dyr.

Kan förstås vara så att tillverkarna har ett finger med i spelet. Ett globalt sabbotage mot marknadskrafterna. T.o.m. Barcas matchtröja kostar samma lika som Kalmar FF:s. Inget illa om Kalmar men man det är lite skillnad mellan de och Barca.

Kanske också finns en rädsla för att göra suportrarna sura genom att ta mer betalt än andra. Om det är det som är problemet så har man inget starkt varumärke och borde gå hem och göra sin läxa ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter