2010-05-26

Battle of the brands

Fotbolls-VM närmar sig med stormsteg. En jädrans massa spelare och tränare skall göra upp om vem som är bäst i världen på fotboll. Även en massa supportrar tar sig ner till Sydafrika för att uppleva en av de verkligt stora återkommande idrottshändelserna. Se på fotboll, äta och dricka gott, kanske turista lite och förhoppningsvis gör av med så mycket pengar att Sydafrika går med vinst ur hela spektaklet. Det är inte billigt med VM.

Supportrarna kommer också att tävla mot varandra i olika inofficiella grenar. Trevligaste supporters, rikaste och antagligen också stökigaste supporters. Vilka som vinner kan man läsa om i vilken tidning som helst när världsmästerskapet väl är i gång. Men, det är inte avgjort förrän finalen är färdigspelad och alla har åkt hem.

Det finns också ett tredje världsmästerskap som utspelar sig på samma plats och tid som fotbolls-VM, nämligen VM i marknadsföring. Även här finns det lite olika grenar. Vilket varumärke betalar mest? Vilket syns mest? Så har vi den allra viktigaste kategorin. Vilket tjänar mest på att vara med i VM? Man kanske skulle dela upp grenarna i olika klasser. Dessa klasser skulle t.ex. kunna vara kläder, mat och dryck, finansiella tjänster och resor.

Addidas mot Nike, coca-cola mot budweiser o.s.v. En extra intressant ingrediens i just detta mästerskapet är att alla tävlande inte står med i startlistan. Det finns ju de där som inte är sponsorer men ändå är duktiga på att dra nytta av en händelse av den här storleken. Det gör ju det hela mer svårbedömt när man inte riktigt vet vilka som var med i tävlingen egentligen. Vi kommer ju inte heller få någon redovisning ifrån de tävlande så det får bli lite som i konståkning, bedömningar och kvalificerade gissningar. Det enda vi kan vara säkra på är att de kommer att spekuleras och analyseras och det kommer att finnas många olika uppfattningar.

Let the battle of the brands begin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter