2009-11-11

Är du kreativ?

Kreativitet är en bra egenskap. Kreativ bokföring är väl undantaget som bekräftar regeln. Kreativitet hyllas från alla håll och kanter. Det hålls kurser i kreativitet som företag och privat personer betalar en himla massa pengar för att de personalen eller de själva skall gå och utveckla sig själva och företaget.

Jag skulle vilja påstå att kreativitet är överskattat inom marknadsföring. Inte så att kreativitet är onödigt men man lägger alltför stor vikt vid att vara kreativ och alltför lite vikt vid hårt arbete. "Man kan väl inte bara göra saker utan att veta vad som skall göras heller?" Nä, men planering är inte samma som kreativitet. Kreativitet är att tänka annorlunda, göra nya saker, eller göra sådant som redan har gjorts fast på ett annorlunda sätt, inte att kunna planera. Att vara kreativ är säkert bra men det finns massor av beprövade saker som faktiskt fungerar. Börja med att kolla vad andra har gjort, varför har de gjort det och se om det kan anpassas till dig eller din organisation Varför uppfinna hjulet på nytt?

Min uppfattning är att inte allt behöver vara nytt häftigt eller unikt. Vad du skall säga och hur du skall göra det beror helt och hållet på vem du är, vad du vill vara och vem du vill kommunicera med. Har du svårt att nå fram försök hitta nya sätt att nå fram. Men leta hellre fungerande lösningar än kreativa lösningar. Lägg energin där den gör mest nytta inte där den syns mest. Hellre en skarvning till en målskytt än bollkära finter och dribblingar som inte leder någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter