2009-11-30

Varför så segt?

Föreningar, förbund och klubbar vakna! Ni konkurrerar faktiskt om medlemmar, publik, ledare och sponsorer. Inte bara med andra idrotter utan med allt annat här i världen. TV, Tv-spel, teater, bio, lathet, knark, ointresse, musik och allt annat som existerar i samhället. Denna konkurrens blir hårdare och hårdare för varje dag som går. Vad gör ni för att möta den? I de flesta fall inte ett skit. Allt skall fungera som det alltid gjort och klarar man sig inte själv så vill man ha hjälp från någon kommunal eller statlig kassakista som tydligen skall finnas för alla som behöver. Det finns tydligen en annan kista för kultur, en för politik och en annan för massmedia har jag förstått.

Kanonbra! Dessa pengar kommer att ta slut en vacker dag. Då kommer konkurrensen om sponsorer att hårdna ännu mer. De som har överlevt så långt kommer med all säkerhet att dö om man inte har vässat klorna tills dess. Sponsorer kommer att vilja ha mer för sina satsade pengar än vad de får i dagsläget. Rena allmosor kommer att bli mer och mer sällsynta. Även den lilla breddklubben kan skapa ett värde för en eventuell sponsor. Sätt igång. Dags för nya affärsmodeller.

Min poäng är att man inte kan förlita sig på andras goda vilja. Målet för varje organisation måste ju vara att klara sig på egen hand. Även idrottsorganisationer borde ha det som ett av sina mål. En försvinnande liten del av idrottsorganisationerna förstår innebörden av detta. Detta gör mig frustrerad och oroad. Det är dags för mig att ge mig upp på barrikaderna, vifta med flaggor och skrika tills idrottssverige reagerar. Men med den här förändringstakten så kommer jag väl behöva skrika bra mycket längre än jag kommer att leva.

Vi ses

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter