2009-11-01

Ett gammalt kärt ämne

Träffade i veckan en representan från en svensk fotbollsklubb. Klubben spelar ganska högt upp i seriesystemet. Han hävdade att klubben var ett starkt varumärke. Alla kände till den. Vi nämre smtal visade det sig att publiken svek när man spelade mindre bra. Publiksiffrorna varierade oerhört jättemycket mellan medgång och motgång. Det var ju inte så konstigt menade han för den sportsliga framgången betyder allt. Det är den enda som räknas. Jag vill bestämt hävda två saker.

1. Att många känner till ett varumärke betyder inte att det är ett starkt varumärke.
2. Sportslig framgång är inte det enda som betyder något för publiksiffrorna.

Det första påståendet är inte särskilt onkonventionellt. Det är bara att slå upp vilken marknadsföringsbok som helst så får man det förklarat för sig.

Påstående två styrks kanske inte av en grundläggande marknadsföringsbok men väl av statistik. Varför hade AIK lika mycket publik i superettan som i Allsvenskan? (Nu syr jag ihop det) AIK är ett starkt varumärke. Lojala kunder är något som tyder på ett starkt varumärke.

1. Ett starkt varumärke är alltså ett som många känner till men också ett som har lojala kunder.
2. Ett starkt varumärke kan betyda mer än sportsliga framgångar.

Tack för kaffet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter