2009-11-05

Kärt ämne del 2



I det förra inlägget skrev jag om att begreppet starkt varumärke ofta förväxlas med välkänt varumärke. Grejen med varumärke är ju att folk vill köpa eller använda produkten. I vissa fall är produkten en hockeymatch och i andra ett medlemsskap i en badmintonklubb. Det är ingen mening med att vara en känd badmintonklubb om ingen vill vara medlem. Alla känner till Stalin men inte många tycker att hans produkt är särskilt bra eller har lust att köpa den. Ett dåligt exempel på skillnaden mellan starkt varumärke och välkänt varumärke.




Hur bygger man ett starkt varumärke då? Som vanligt finns det inga enkla svar. Möjligtvis så skulle hårt arbete kunna vara en regel att gå efter. Jag skulle börja med att ta reda på vilka som är våra "kunder" och därefter försöka fördjupa relationen med dessa. Det är billigare att skaffa en återkommande kund än en helt ny. Det finns miljoner sätt att fördjupa och utveckla relationen med kunderna och jag tänker inte ta dem här. Det tips jag ger är att man bör försöka få dem att känna sig speciella eller engagera dem i produkten på något sätt. Det är därför som det finns "hitta på en slogan"-tävlingar och sådana saker.

Det kanske låter som att detta inte är något för små breddklubbar fast då får man nog lyssna en gång till. Dessa klubbar har också kunder och ofta en mer känslig ekonomi än storklubbarna vilket gör det ännu viktigare för dem att börja se på dessa frågorna. De är lika viktiga för klubbens ekonomi som kioskschemat.

Förresten är det snyggt med en förbundskapten som röker cigarr?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter