2009-11-06

Sports Marketing?

Vad är Sports Marketing? Om det råder det delade meningar och förvirringen kan stundtals vara total. Om man vill göra det enkelt för sig kan man säga att det är marknadsföring med inriktning mot sport. Shank ,som är en gubbe som har skrivit en bok om sports marketing, definierar sports marketing ungefär så här (fritt översatt): marknadsföringens principer applicerade på områden som har med sport att göra. Idrottsklubbar, idrottsevenemang o.s.v. Han räknar också in idrottsartiklar som kläder och utrustning som en del av sports marketing. Rörigt skrivet men konceptet är ganska lätt att förstå. Där det börjar bli rörigt för mig är när han börjar räkna in marknadsföring via sport eller associationer till sport. Är reklamen för "dubbeldusch" sports marketing? Gilette Fusion Power med Henry, Woods och Federer, är det sports Marketing?


Ser inte så sportigt ut faktiskt. Rakhyveln kanske kan räknas som sportutrustning i cykelvärlden där det är viktigt med rakade ben.
Shanks bok är som att läsa Kottler men med Sports framför alla marknadsföringsbegrepp. Sports Consumer, Sports Marketing, Sports Positonering ja ni fattar.
Det verkar alltså räcka med att sport finns närvarande för att det skall vara sports marketing. Så det mesta inom marknadsföring är således "sports marketing".
Vad är då Marknadsföring? Jo det är ..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Site Meter